KONTAKT OSS
Besøk-/postadresse:
Havnegata 2, 9008 Tromsø
Telefon: 776 47 930
Mail: post@oyelegesenteret.no
Faks: 775 03 080
Telefontid:
Mandag - fredag:
08.30-10.00 og 14.00-15.00
SMS til 2097:
ØYELS fødelsdato, ditt fulle navn + din melding/forespørsel
Eks. ØYELS 03.05.62 Kari Normann trenger fornyet resept.
OFTE STILTE SPØRSMÅL
Trenger jeg henvisning for å bestille time hos øyelege?
Ja, du trenger henvisning før du kan få time i spesialisthelsetjenesten. Henvisningen inneholder viktige opplysninger som hjelper oss å prioritere de som trenger raskt tilsyn. Når vi har mottatt henvisningen, skal det innen 10 virkedager vurderes om du har rett til utredning eller behandling hos spesialist. Øyelegen samarbeider tett med optiker, allmennlege, nevrolog og indremedisiner. Du kan henvises til øyelege fra allmennleger, andre legespesialister, optiker og helsesykepleier.
Hvor lang er ventetiden?
Hver enkelt pasient får ulik ventetid basert på hva henvisningsgrunnen er. Øyelegen vurderer henvisningen og anslår hastegrad. Pasienten mottar en SMS med informasjon om når han eller hun kan forvente time. Gjennomsnittlig ventetid er ca. 6-7 måneder. Ventetid for uprioriterte problemstillinger er 8-9 måneder. For å unngå ytterligere ventetid bør du beholde tildelt time.
Hvordan vet jeg at jeg har fått time hos øyelege?
Vi sender deg innkalling på SMS eller som brev i posten ca. 2-4 uker før timen. Dersom timen ikke passer setter vi stor pris på om du kontakter oss så snart som mulig, slik at noen andre kan få benytte seg av timen.
Kan jeg be om å bli kontaktet dersom noen avbestiller sin time?
Ja, dersom du ønsker å bli oppført på vår kort varsel-liste kan du gi oss beskjed om det. Dersom noen avbestiller sin time, ringer vi deg opp 1-2 dager i forveien med tilbud om time. Det er mange på kort varsel-listen, og vi kan derfor ikke garantere tidligere time.
Hvilke regler gjelder for avbestilling av time?
Dersom tildelt time ikke passer, setter vi pris på tilbakemelding så snart som mulig slik at noen andre kan få timen. Slik jobber vi for at ventelisten skal bli kortere. Avbestilling må skje senest én virkedag før tildelt tid. Har du time på en mandag må vi ha beskjed før kl. 12 fredag. Dersom du ikke avbestiller eller avbestiller for sent kan du få tilsendt faktura i posten. Frikort dekker ikke manglende oppmøte eller legetime avbestilt for sent. Er telefonen stengt kan du gi oss beskjed til post@oyelegesenteret.no
Hva gjør jeg hvis jeg har fått et fremmedlegeme eller traume mot øyet?
Ta kontakt på tlf. 776 47 930 eller post@oyelegesenteret.no
Jeg har tidligere vært pasient på Øyelegesenteret, kan jeg bestille ny time uten henvisning?
Dessverre, dersom det ikke er avtalt videre kontroller må din fastlege eller optiker henvise deg på nytt. Du må ha ny henvisning for hver enkelt tilstand. Det vil si at dersom det oppstår nye plager så må din fastlege eller optiker henvise deg for dette.
Hvordan bestiller jeg ny resept på faste medisiner?
Har du gått tom for dine faste medisiner kan ny resept bestilles ved å kontakte oss på tlf. 776 47 930 eller på e-post post@oyelegesenteret.no. Det koster 69,- å bestille ny resept på faste medisiner.
Kan jeg få min resept elektronisk?
Ja, vi benytter e-resept.
Må jeg betale for timen hos øyelege hvis jeg har frikort?
Nei, har du frikort betaler du ikke egenandel for konsultasjonen hos øyelege. Dersom det er planlagt et inngrep betaler du kun for forbruksmaterialene som blir benyttet. Se prisliste.
Hva er kravene for å få dekket øyelokksoperasjon av det offentlige?
Det skal være vesentlig tyngdebelastning på øyevippene og/eller vesentlig innskrenkning av synsfelt for at operasjonen skal dekkes av det offentlige. Øyelokksoperasjon utføres der det er vurdert som medisinsk nødvendig.
Hva skjer på en vanlig øyelegetime?
Under konsultasjon hos øyelege vil det benyttes spesielle instrumenter og tester for å finne ut av årsaken til plagene dine, eller for å avdekke eventuelle øyesykdommer. Øyelegen benytter informasjonen i henvisningen til å danne seg et bilde av hva årsaken til plagene dine er. For å finne årsaken til synsendringene eller plagene dine vil øyelegen benytte samtale og ulike spesialiserte undersøkelser under konsultasjonen. Hvilke undersøkelser øyelegen benytter vil variere ut i fra hva øyelegen mener er årsaken til dine plager.
Hvilken informasjon trenger øyelegen fra meg?
Øyelegen vil gjerne vite hvordan du opplever plagene, hvor lenge du har hatt dem, i hvilke situasjoner de oppstår og hvor mye de hemmer deg i hverdagen. Det kan derfor være lurt å tenke gjennom disse spørsmålene slik at du kan gi øyelegen best mulig informasjon under konsultasjonen. Siden en rekke sykdommer kan påvirke synet og øynene, vil øyelegen gjerne vite om andre sykdommer du har og hvilke medisiner du bruker. Øyelegen vil også spørre deg om noen i din familie har øyesykdommer.
Kan jeg kjøre bil selv etter konsultasjon hos øyelege?
Ved konsultasjon hos øyelege er det ikke uvanlig at øyelegen må benytte øyedråper som utvider pupillene. Dette gjøres for å undersøke strukturene inne i øyet tilstrekkelig godt. Det tar vanligvis flere timer før pupillene fungerer som normalt etter undersøkelsen. I mellomtiden vil synet ditt være nedsatt, særlig på nært hold. Dersom det er aktuelt å utvide dine pupiller kan du ikke kjøre bil rett etter undersøkelsen hos øyelege.
Hvor kan jeg parkere?
I fjellet P-Hus (Tunellen), Søndre Tollbodgate 3, 3A, 7, 9, Havnegata 10 og øvrige parkeringsplasser i Tromsø sentrum.